Anoniem: 145774

Topicstarter
Hallo,

Ik heb in mijn huidige CV een lijst staan met programmeertalen en tools waarmee ik ervaring heb. Ik zit erover te denken om ook een boekenlijst in mijn CV te zetten van boeken die ik gelezen. Zo ben ik nu bezig met Code Complete 2 ed.

Is dit nuttig?

Edit: Vakgerichte boeken natuurlijk

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 145774 op 14-03-2009 15:38]


  • battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-04 11:28
tja... ik denk het niet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog nooit gezien heb, en het zelf ook niet doe.
Anders krijg je een hele lijst van 40/50 boeken die je gelezen hebt.
Een toegevoegde waarde zie ik hierin niet echt (behalve dat je duidelijk maakt dat je kan lezen).
).

[Voor 22% gewijzigd door battler op 14-03-2009 15:41]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl


  • Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:25

Wish

ingwell

Is erg ongewoon en zou voor mij (als werkgever) niks toevoegen. Neem kennis en ervaring wel mee natuurlijk, maar dat je een boek hebt gelezen zegt natuurlijk niet zoveel.

Ik heb ook "A brief history of time" gelezen, maar ik ga geen fundamentele natuurkunde doceren oid.

No drama


  • Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 21:23

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je moet je CV wel kort en bondig houden en specifiek gericht op datgene waarvoor je op dat moment solliciteert. Als je geen werkervaring, projecten, opleidingen of cursussen hebt op dat specifieke gebied zou je kunnen overwegen boeken te vermelden, maar alleen als je niks beters hebt om daar op die plek te zetten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.


  • argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-12-2023
Vermelden van vaardigheden is toch genoeg? Het lijkt mij weinig nuttig om alle boeken die aan die vaardigheid ten grondslag liggen in je CV op te nemen. Dan zou je ook alle boeken die je in het kader van je studie hebt gelezen op moeten nemen, lijkt mij niet de bedoeling.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt


Anoniem: 63813

Nee. Je zou eventueel bij persoonlijke interesses kunnen opnemen dat je graag boeken over dat betreffende onderwerp leest. Maar dan moet dat natuurlijk wel kloppen (zo'n vermelding is ook niet echt nuttig als jij bijv. "standaardwerken" per jaar leest).

  • Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Lijkt me onzinnig, tijdens je opleiding heb je al boeken moeten lezen, voor bijkomende cursussen moet je boeken lezen. Wordt al snel een lange lijst.

Sowieso what's next. Een lijst met url's die je werkgerelateerd bezocht hebt?

  • eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hoewel Code Complete een prima boek is, zou ik het vermelden van boeken toch beperken tot degenen die je hebt geschreven ;)

Anoniem: 145774

Topicstarter
eamelink schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 15:52:
Hoewel Code Complete een prima boek is, zou ik het vermelden van boeken toch beperken tot degenen die je hebt geschreven ;)
Ik heb Code Complete overgeschreven :+

  • Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:25

Wish

ingwell

Anoniem: 145774 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 15:55:
[...]
Ik heb Code Complete overgeschreven :+
Dat je kunt (over-)typen zou ik dan wel melden als je verder alleen boeken hebt gelezen :+

No drama


  • jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het is volstrekt nutteloos om gelezen boeken in je CV te zetten. Richt je op de kennis die je hebt en de ervaring die je hebt opgedaan.

  • F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Niet doen, alleen als je ze hebt geschreven. Want: hoe is het lezen van %boek% iets dat je boven de rest uit laat steken? Het zal er alleen maar uitzien als opvulling omdat je niets anders hebt te zeggen - en opvallend/overdreven vulling werkt niet in je voordeel (tenminste, niet als ik naar een sollicitatie/CV kijk). Boeken over coden zijn zegmaar niet apart als je al op je CV hebt staan dat je iets met coden doet.
Anoniem: 63813 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 15:46:
Nee. Je zou eventueel bij persoonlijke interesses kunnen opnemen dat je graag boeken over dat betreffende onderwerp leest. Maar dan moet dat natuurlijk wel kloppen (zo'n vermelding is ook niet echt nuttig als jij bijv. "standaardwerken" per jaar leest).
"Zelfs" dat niet doen - behalve als het een apart (en bovengemiddeld ingewikkeld/interessant) iets is en je de boeken zo'n beetje uit je hoofd kent. Als ik zoiets zou tegenkomen zou ik in ieder geval een willekeurige bladzijde van zo'n boek pakken om te zien of ze het wel echt kennen ipv alleen maar hebben doorgebladerd. En ik neem aan dat je het niet zo goed hebt gelezen :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)


  • Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 18:14
Je CV moet kort en bondig zijn, twee kantjes max.

Vermeld je gegevens en je meest recente werk ervaring op de eerste kant en de overige ervaring en wat je meer wilt vermelden (opleidingen, hobby's) op de tweede pagina.

En als het niet past, is het dus nog steeds teveel informatie :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)


  • bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

jant schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 22:43:
Het is volstrekt nutteloos om gelezen boeken in je CV te zetten. Richt je op de kennis die je hebt en de ervaring die je hebt opgedaan.
Je zou iets in de trend van "globale kennis van onderwerp X" kunnen noemen..

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)


Anoniem: 63813

F_J_K schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 23:14:

[...]

"Zelfs" dat niet doen - behalve als het een apart (en bovengemiddeld ingewikkeld/interessant) iets is en je de boeken zo'n beetje uit je hoofd kent. Als ik zoiets zou tegenkomen zou ik in ieder geval een willekeurige bladzijde van zo'n boek pakken om te zien of ze het wel echt kennen ipv alleen maar hebben doorgebladerd. En ik neem aan dat je het niet zo goed hebt gelezen :+
Het is absoluut niet vreemd om op je CV een kort kopje over persoonlijke interesses/hobbies te hebben. Zoals ik zei moet je de interesse "lezen" niet gaan neerzetten als je af en toe een boek pakt bij verveling; het moet dan ook wel écht je hobby zijn. Daarnaast is het niet echt een core element van je CV. Als jij fervent tubaspeler bent kan je dat er ook gewoon opzetten - ondanks dat het niet zozeer relevant voor je functie is. Je hoeft het boek (of het concertstuk) daarvoor écht niet uit je hoofd te kennen. Je moet wel een goed (en waar) verhaal achter je hobby hebben; als jij écht veel leest over een bepaald onderwerp dat je interese heeft kan je er dus best opzetten. (uiteraard geen boekenlijst)

  • curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-04 19:51

curry684

left part of the evil twins

Anoniem: 145774 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 15:37:
Hallo,

Ik heb in mijn huidige CV een lijst staan met programmeertalen en tools waarmee ik ervaring heb. Ik zit erover te denken om ook een boekenlijst in mijn CV te zetten van boeken die ik gelezen. Zo ben ik nu bezig met Code Complete 2 ed.

Is dit nuttig?

Edit: Vakgerichte boeken natuurlijk
Nee, nee en nog eens nee.

Curriculum Vitae is letterlijk vertaald 'levensloop' en dat hoort ie te omschrijven: wat heb je waar gedaan en wat heb je daar geleerd. Meer niet. Hoe meer wol er om het nuttige spul staat, hoe sneller een potentiele werkgever afhaakt.

Ga altijd uit van 2 aannames bij sollicitaties: de secretaresse doet de eerste schifting, en de verantwoordelijke manager zelf heeft een attention span van max 60 seconden. Pas je brief en CV aan op die 2 kernpunten.

Professionele website nodig?


  • alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:09

alienfruit

the alien you never expected

Ik vermeld alleen boeken waaraan ik heb bijgedragen (als co-author of technical reviewer) en/of artikelen. Maar niet boeken die ik heb gelezen.

  • CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Heb je 't boek geschreven? Dan absoluut. Anders is 't wel heel kansloos...

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.


  • phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:26
Als ik moest recruiten en ik zie iemand een lijst met gelezen boeken printen op z'n cv, die gaat regelrecht de prullenmand in.
Dat meen je toch niet?

  • Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:27
In z'n algemeenheid durf ik wel te stellen dat het slecht gesteld is met CVs van masterstudenten. Hierbij kan ik gelukkig dan nog stellen dat CVs van Nederlandse studenten uitstijgen boven niet-Westerse studenten (al zijn die wel weer beter in zelfpromotie). Onder het kopje publicaties tref je bij die laatste groep zonder uitzondering bijvoorbeeld elk 'paper' dat men heeft geschreven voor een vak in de master. Het enige wat daar mag staan is extern gepubliceerd werk eventueel inclusief de bachelor thesis.

Laatst trof ik zelfs een geval aan waarbij iemand onder werkervaring iets had genoemd, terwijl hij slechts wat vriendjes had geholpen die daar wel echt werkten 8)7.

Zelfgeschreven publicaties zou ik overigens alleen opnemen voor een functie waar het er echt toe doet, of wanneer het het beste is dat men heeft om 2 A4-tjes te vullen (beter iets dan niets ;)). Voor een researchfunctie doe je dat door een publicatielijst bij te voegen. Voor een non-research functie zou ik volstaan met het melden van het co-auteur zijn van X papers, Y boekhoofdstukken, Z patentapplicaties, etc.
Pagina: 1


Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee