De berekening van het kadastraal inkomen (KI)

4 slaapkamers, 2 badkamers, bureau en berging is 'niet veel kamers'?

Kan goed zijn dat die bureau als 5de slaapkamer is meegeteld voor het KI.
Met 12m2 voldoet het aan de minimale oppervlakte voor een kleine slaapkamer (die ligt dacht ik op 9m2).
 
4 slaapkamers, 2 badkamers, bureau en berging is 'niet veel kamers'?

2x berging en 1 badkamer, dat er in de berging een douchecabine staat maakt het voor mij geen badkamer.
Als ik het aantal kamers bij mijn ouders tel met hun KI van 230 euro, dan heb ik zeer zeker weinig kamers.

Berging:
52843808037_317fd3dbfe_z.jpg


Kan goed zijn dat die bureau als 5de slaapkamer is meegeteld voor het KI.
Met 12m2 voldoet het aan de minimale oppervlakte voor een kleine slaapkamer (die ligt dacht ik op 9m2).

Staat op plan als buro, maar kan idd perfect dienst doen als slaapkamer indien nodig.
 
2x berging en 1 badkamer, dat er in de berging een douchecabine staat maakt het voor mij geen badkamer.
Als ik het aantal kamers bij mijn ouders tel met hun KI van 230 euro, dan heb ik zeer zeker weinig kamers.

Berging:
Dat is wat gewone mensen een mooi uitgeruste moderne badkamer noemen. En je mag gerust vragen aan je ouders dat ze hun KI laten herschatten. Kans is héél groot dat die sterk zal stijgen, tenzij je ouders in een (ten tijde van de jaren 70) arme buurt woonden.
HUSKE zei:
Staat op plan als buro, maar kan idd perfect dienst doen als slaapkamer indien nodig.
zal meetellen als slaapkamer. Mensen van het kadaster zijn ook niet dom.
 
2x berging en 1 badkamer, dat er in de berging een douchecabine staat maakt het voor mij geen badkamer.
Als ik het aantal kamers bij mijn ouders tel met hun KI van 230 euro, dan heb ik zeer zeker weinig kamers.

Berging:
52843808037_317fd3dbfe_z.jpg




Staat op plan als buro, maar kan idd perfect dienst doen als slaapkamer indien nodig.
Dat is toch een 2e badkamer???

Of is het volgens u geen badkamer omdat er geen bad staat? :unsure:
 
Dat is toch een 2e badkamer???

Of is het volgens u geen badkamer omdat er geen bad staat? :unsure:

Geen venster, collector voor vloerverwarming, diepvriezer, wasmachine/droogkast zijn toch typisch zaken voor een berging.
Dat daar toevallig een douchecabine en badkamer meubel instaat verandert de functie niet. Veel mensen hebben dat bvb in hun garage staan (die heb ik niet), maakt die garage toch ook geen badkamer. Of ken je veel mensen die hun auto in hun badkamer stallen?
 
Het aantal m² doet er echter niet veel toe, het is eerder het aantal kamers en de functie.
Da's toch niet de uitleg die ik kreeg toen ik informeerde over de berekening van mijn KI. Daar was het bruto (nuttige, dus met die correctiefactoren voor berging etc.) vloeroppervlakte, vermenigvuldigd met een factor afhankelijk van regio en type woning (open bebouwing, al dan niet "villa" etc.), al dan niet aanwezigheid van CV, badkamer, en dan was het zo ongeveer. En dan daar 40% van ofzo, maarja, dat zit evengoed in die grote fudge factor.

Ik dacht eerst dat ze de bruto vloeroppervlakte fout hadden ingeschat, maar dat bleek wel ok voor ons huis dus we hadden geen deftige reden om bezwaar op te tekenen. Een 250m2 hier, open bebouwing, 1732 euro. Opcentiemen van een dikke 900+, dus komt op een 1600 euro onroerende voorheffing, wel pittig.
 
Da's toch niet de uitleg die ik kreeg toen ik informeerde over de berekening van mijn KI. Daar was het bruto (nuttige, dus met die correctiefactoren voor berging etc.) vloeroppervlakte, vermenigvuldigd met een factor afhankelijk van regio en type woning (open bebouwing, al dan niet "villa" etc.), al dan niet aanwezigheid van CV, badkamer, en dan was het zo ongeveer. En dan daar 40% van ofzo, maarja, dat zit evengoed in die grote fudge factor.

Ik dacht eerst dat ze de bruto vloeroppervlakte fout hadden ingeschat, maar dat bleek wel ok voor ons huis dus we hadden geen deftige reden om bezwaar op te tekenen. Een 250m2 hier, open bebouwing, 1732 euro. Opcentiemen van een dikke 900+, dus komt op een 1600 euro onroerende voorheffing, wel pittig.
Het klopt dat er méér is dan functie/aantal kamers, maar het aantal kamers speelt wel degelijk een rol (https://www.zimmo.be/blog/2021/04/2...l inkomen (KI) bepaalt,KI hebt als je buurman.)

Je moet het aantal kamers ook expliciet hier invullen bij een verbouwing:
 
Kijk, ik heb dat firsthand van de dienst die het KI berekent. Dus je doet met die informatie wat je wil.
Voor hetzelfde geld is het regiogebonden.
 
Geen venster, collector voor vloerverwarming, diepvriezer, wasmachine/droogkast zijn toch typisch zaken voor een berging.
Dat daar toevallig een douchecabine en badkamer meubel instaat verandert de functie niet. Veel mensen hebben dat bvb in hun garage staan (die heb ik niet), maakt die garage toch ook geen badkamer. Of ken je veel mensen die hun auto in hun badkamer stallen
Veel mensen hebben een badkamer zonder raam of een badkamer waar een collector staat... Dat is dus geen badkamer dan volgens u?


Maar het maakt volgens mij geen hol uit voor KI.
 
Laatst bewerkt:
Hier ook herziening gekregen voor de aanbouw.

3slaapkamers, 1 dressing kamer , 2 badkamers, berging, waskot, openkeuken, gasten wc... Niet-geïndexeerd kadastraal inkomen 708€

  • Oppervlakte van het kadastraal patrimoniaal perceel 418 m2
Deze klopt langs geen kanten. Als ik alles opmeet via CadCIS of zelf met de hand meet kom ik op +640m2
 
2x berging en 1 badkamer, dat er in de berging een douchecabine staat maakt het voor mij geen badkamer.
Als ik het aantal kamers bij mijn ouders tel met hun KI van 230 euro, dan heb ik zeer zeker weinig kamers.

Berging:
52843808037_317fd3dbfe_z.jpg




Staat op plan als buro, maar kan idd perfect dienst doen als slaapkamer indien nodig.
Dat is nu wel overduidelijk een badkamer hoor. Huizen genoeg zonder berging waar de collectoren en wasmachine/droogkast in de badkamer staan.
Het feit dat er een mat aan uw badkamermeubel ligt, impliceert ook dat het actief gebruikt wordt als badkamer.
 
Geen venster, collector voor vloerverwarming, diepvriezer, wasmachine/droogkast zijn toch typisch zaken voor een berging.
Dat daar toevallig een douchecabine en badkamer meubel instaat verandert de functie niet. Veel mensen hebben dat bvb in hun garage staan (die heb ik niet), maakt die garage toch ook geen badkamer. Of ken je veel mensen die hun auto in hun badkamer stallen?
Het enige dat er niet past voor een badkamer is de diepvries.
Ik zou eerder zeggen wat die die diepvries in de badkamer. :unsure:

Bij ons huurwoning staat wasmachine ook in de badkamer. Net zoals bij mijn broer zijn appartement. Geen vensters kom je ook tegen in badkamers. Zeker bij appartementen.
 
Het enige dat er niet past voor een badkamer is de diepvries.
Ik zou eerder zeggen wat die die diepvries in de badkamer. :unsure:

Bij ons huurwoning staat wasmachine ook in de badkamer. Net zoals bij mijn broer zijn appartement. Geen vensters kom je ook tegen in badkamers. Zeker bij appartementen.

Dan zal de definitie hier anders zijn. Heb volgens de beschrijving een huis gekocht met 2 berging's en 1 badkamer, elders in Vlaanderen zal dat dan 2 badkamers en een berging geweest zijn :). Als het kind maar een naam heeft zeker.
 
Dan zal de definitie hier anders zijn. Heb volgens de beschrijving een huis gekocht met 2 berging's en 1 badkamer, elders in Vlaanderen zal dat dan 2 badkamers en een berging geweest zijn :). Als het kind maar een naam heeft zeker.
Als jij dat aangeeft als 2 bergings en 1 badkamer dan is dat voor vlaanderen het geval.
Ik vond een douchecel in het midden van mijn berging een beetje raar en heb er dus een muur tussengetrokken. En heb dus 2 ruimten ipv 1.

Uiteindelijk is het echter per definitie gewoon een badkamer of douchecel met berging (soms ook natte cel genoemd). Voor badkamer ontbreekt volgens mij een lavabo.

Maar bij een contole ter plaatse zou men die bergingsruimte kunnen categoriseren als badkamer.

Net zoals dat een doucheruimte geconnecteerd aan elke slaapkamer ook eigen badkamer zal genoemd worden. En je daar ook niet moet gaan zeggen dat het gewoon de slaapkamerberging of kleedkamer is.

Veel maakt het eigenlijk niet uit hoe wij het noemen. Het belangrijkste is hoe de KI dienst het noemt en inschat op basis van de gegeven info.
 
Uiteindelijk is het echter per definitie gewoon een badkamer of douchecel met berging (soms ook natte cel genoemd). Voor badkamer ontbreekt volgens mij een lavabo.

Je bedoelt die wasbak in het tablet met een kraan erbij. Als dat geen lavabo is, dan heb ik nooit een lavabo gehad, mijn vorige woning had dat exact zo :).
In de badkamer boven zijn het 2 'waskommen' die op het tablet staan, dat is idd wat zichtbaarder.

Wat het KI ervan gemaakt heeft is moeilijk te zeggen, op de plannen staat die douchecabine en badkamermeubel MET lavabo namelijk niet.
Voor de bureau beneden staat ook bureau op de plannen en die wordt zo ook gebruikt, maar dat kan effectief wel aanzien worden als slaapkamer. Ik heb helaas ook al huizen gezien met kleinere slaapkamers als die bureau, dusja.

Vind onroerende voorheffing een rare belasting, je hebt namelijk al eens afgetikt bij aankoop grond, BTW op de constructie of registratie op alles bij aankoop. Om dan een blijvende belasting op bezit van een woning te heffen waar al voor betaald is. is een beetje dubbel.
Maar een KI van 1255 euro valt al bij al nog mee, mijn eerste woning was een 120m2 appartement van 1975 en daar was het KI 1000 euro...
 
Je bedoelt die wasbak in het tablet met een kraan erbij. Als dat geen lavabo is, dan heb ik nooit een lavabo gehad, mijn vorige woning had dat exact zo :).
In de badkamer boven zijn het 2 'waskommen' die op het tablet staan, dat is idd wat zichtbaarder.

Wat het KI ervan gemaakt heeft is moeilijk te zeggen, op de plannen staat die douchecabine en badkamermeubel MET lavabo namelijk niet.
Voor de bureau beneden staat ook bureau op de plannen en die wordt zo ook gebruikt, maar dat kan effectief wel aanzien worden als slaapkamer. Ik heb helaas ook al huizen gezien met kleinere slaapkamers als die bureau, dusja.

Vind onroerende voorheffing een rare belasting, je hebt namelijk al eens afgetikt bij aankoop grond, BTW op de constructie of registratie op alles bij aankoop. Om dan een blijvende belasting op bezit van een woning te heffen waar al voor betaald is. is een beetje dubbel.
Maar een KI van 1255 euro valt al bij al nog mee, mijn eerste woning was een 120m2 appartement van 1975 en daar was het KI 1000 euro...
Ik had niet recent naar de foto gekeken. Dan kan het soms nog als natte cel gecategoriseerd worden. Een badkamer is wanneer het een grotere oppervlakte heeft. Een natte cel indien douche en kleine 1 persoonslavabo is. Dus beperkte oppervlakte. net zoals een toilet apart ook anders geteld wordt dan als je dat in een bergingsruimte, onder de trap steekt of een technisch kot en dat niet in uw plannen hebt opgetekend.

Indien het echter niet op de plannen staat dat je daar een badkamer hebt voorzien, dan gaan ze dat ofwel attribueren als berging of als slaapkamer. Ik geloof dat het verschil zit in de aanwezigheid van een raam. Indien geen raam, in principe geen officiële slaapkamer.

Uw Ki is niet overdreven neen. Mijn is 1008... wat ook niet echt eerlijk is als je dat vergelijkt met die van een appartement. Maar bon, ik klaag niet.

Ik zou uw woning eerder tegen de 1500KI geschat hebben.

Ik bekijk Ki dan ook als een vermogens/vermogenswinstbelasting. Vermogenswinst tgv uitsparing van huur voor de woning.
Het is een beetje met de haren getrokken. Maar we mogen blij zijn dat het niet is op basis van de effectieve waarde van de woning... 2.5% van de waarde van uw woning... en je zou niet weten waar kruipen :p als je dat elk jaar, jaar na jaar moest gaan leggen ;p. En uiteindelijk kan ik begrijpen dat men iets van inkomsten moet voorzien voor de aanleg van de voorzieningen die een gemeente voorziet ten behoeve van dat onroerend goed. En dan is een berekening op KI even arbitrair als dat van een percentage van de waarde. En liever niet dat ze die inkomsten dan ook nog eens bij uit arbeid zouden moeten gaan halen...
 
Heb vandaag contact gehad met een van de landmeters van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie - Administratie Opmetingen en Waarderingen. Een van de mensen dus die de schattingen maken voor het KI. De persoon in kwestie was zeer vriendelijk en heeft ons wat meer inzicht gegeven hoe de berekeningen gebeuren.

Voor onze regio en situatie is vooral de locatie samen met de nuttige oppervlakte de belangrijkste variabel in de waardebepaling. Ze houden ook wel nog rekening met andere factoren zoals verwarming, badkamers, kamers in het algemeen, afwerkingsgraad, bouwjaar, KI prijzen in de regio e.d. maar deze zouden minder meespelen. Alle woningen gebouwd na 1975 worden aanzien alsof ze van 1975 zijn, de afwerkingsgraad voor nieuwbouw, vernieuwbouw en grondige renovaties wordt ook overal als uitstekend gezien en is op zich geen variabel meer.

Wat is nu nuttige oppervlakte?
Dat zou moeten gelijk zijn aan het de bruto oppervlakte, met een bepaalde aftrekformule voor ruimtes onder schuine daken. Hierbij zouden dus buiten- en binnenmuren moeten meegeteld worden, evenals technische ruimtes e.d. Dit lijkt overeen te komen met wat ik hier kon terugvinden: https://www.vlaanderen.be/epb-pedia...me-en-oppervlaktes/bruikbare-vloeroppervlakte. Dit is dus niet gelijk aan wat ze in de immo sector hanteren (waar technische ruimtes en bergingen kleiner dan x aantal m² niet meetellen).

Ik kreeg de raad om een bezwaarschrift in te dienen, zo kan alles even rustig herbekeken worden. Voor ik dit doe, zal ik wel eerst even de afmetingen nakijken volgens de hierboven vermelde definitie, wijkt dit niet teveel al, zullen we het er ook bij laten (al zou het wel fijn geweest zijn om onder de 745 euro uit te komen...).
 
Ki is al aangepast door een stijgend coefficient. Het originele ki dateert van ong 1973. Uw gemidd verhuurprijs per jaar - 40 procent kosten = ki

Dat wordt geindexeerd met een coefficient. Nu is het al 1.9 ongeveer.
Van dat geindexeerd ki wordt uw onroerende voorheffing berekent.
Uw opcentiemen vh gewest, provincie stad etc
Allemaal opgeteld
En daaraf uw korting dr bv kids ten laste etc

Dat is wat je betaald.

De overheid gebruikt dat voor verschillende investeringen te maken.
Ik zie de overheid dat niet direct actualiseren vanwege het heterogeen karakter vd woningen.
 
Geen venster, collector voor vloerverwarming, diepvriezer, wasmachine/droogkast zijn toch typisch zaken voor een berging.
Dat daar toevallig een douchecabine en badkamer meubel instaat verandert de functie niet. Veel mensen hebben dat bvb in hun garage staan (die heb ik niet), maakt die garage toch ook geen badkamer. Of ken je veel mensen die hun auto in hun badkamer stallen?
Het is zelfs een mooie badkamer! :D
 
Nieuwbouw van 2022
Open bebouwing
Zonnepanelen
Nuttige oppervlakte blijkbaar 258m²
E-peil ligt onder de 20, moet het definitieve cijfer nog krijgen
EPC werd nog niet berekend, moet ik dus ook nog krijgen
Niet-geïndexeerd KI: 2213 :headshake:
Vanwege E-peil onder de 20 ben ik 5 jaar vrijgesteld, maar toch... zuur om nadien elk jaar onroerende voorheffing te betalen (gesimuleerd kwam ik op +- €2100 uit :help:)
Net brief ontvangen voor onze nieuwbouw. Verhuisd in Mei.
Nuttige oppervlakte 204m2
E-Peil normaal ook onder 20 (nog niet ingediend)
Niet-geindexeerd KI : 2690.. Is toch stevig

Er staat in de brief Comfort verwarming of passief gebouw : ja. Weet iemand welk impact dit heeft?
 
Terug
Bovenaan