Advertenties met informatie over de winkelvoorraad maken SportScheck een hit bij mobiele kopers.

Elk jaar kopen miljoenen mensen die graag joggen, wandelen, skaten of snowboarden bij [SportScheck] (https://www.sportscheck.com/), een toonaangevende sportwinkel in Duitsland. SportScheck profileert zich als 'de ontmoetingsplek voor actieve mensen' en maakt het klanten makkelijk om online en offline te winkelen. Het bedrijf biedt traditionele catalogussen, een grote online winkel, een mobiele app en fysieke winkels door heel Duitsland.

Over het bedrijf

  • SportScheck profileert zich als 'de ontmoetingsplek voor actieve mensen' en is een toonaangevende sportwinkel in Duitsland. Het assortiment van de winkel bestaat uit meer dan 36.000 artikelen van 500 merken.

  • Hoofdkantoor: Unterhaching, Duitsland.

  • www.sportscheck.com

Doelen

  • Een naadloze winkelervaring via alle kanalen creëren voor klanten.

  • Het aantal bezoeken en de omzet in fysieke winkels stimuleren binnen een vastgestelde verhouding tussen de kosten en opbrengsten.

  • Winkelbezoeken en offline opbrengst toeschrijven aan betaalde zoekresultaten.

Aanpak

  • Advertenties met informatie over de winkelvoorraad gebruiken om klanten te voorzien van relevante, locatiespecifieke productinformatie.

  • Advertentiecampagnes met informatie over de winkelvoorraad en geotargeting opzetten voor elke fysieke winkel en de mobiele biedingen verhogen.

  • Conversies via winkelbezoeken en Google Analytics toepassen om het effect van advertenties op winkelbezoeken en de opbrengst te meten.

Resultaten

  • Een toename van +108% van het aantal winkelbezoeken bij een constant winkelbezoekpercentage.

  • De offline opbrengst afkomstig van verkeer dat is gegenereerd door advertenties met informatie over de winkelvoorraad is meer dan verdubbeld.

Het bedrijf merkte dat veel kopers schakelden tussen de online winkel en de fysieke winkels. Ze [zochten en bekeken producten online en gingen vervolgens naar de winkel om het product te kopen] (https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/mobile-search-consumer-behavior-data/). Dit zette het marketingteam van SportScheck aan het denken. Hoe konden ze klanten via verschillende kanalen beter bereiken, ze meer betrekken bij het merk en hun activiteiten meten?

Advertenties met informatie over de winkelvoorraad boden de oplossing.

Advertenties met informatie over de winkelvoorraad gebruiken om op te vallen bij mensen die onderweg zoeken

Stelt u zich een fietser voor die zich voorbereidt op een belangrijke wedstrijd. Tijdens haar laatste training krijgt ze een lekke band. Ze heeft een nieuwe band nodig, en snel ook. Terwijl ze ontbijt haalt op de dag voor de wedstrijd, pakt ze haar smartphone om het aanbod van winkels in de buurt te bekijken. Op dat moment geven advertenties met informatie over de winkelvoorraad de fietser precies wat ze nodig heeft door de beschikbare producten van het merk te laten zien. Ze kan zien welke producten er in de buurt beschikbaar zijn en heeft de mogelijkheid om direct online te kopen wat ze wil hebben.

SportScheck stelde advertentiecampagnes met informatie over de winkelvoorraad op waarbij de geotargeting was ingesteld op een straal van vijf kilometer rond elke fysieke winkel. Hiermee wilde het merk het volledige assortiment van de winkels online promoten. Vervolgens verhoogde het marketingteam de mobiele biedingen zodat de advertenties werden vertoond aan relevante kopers die onderweg waren.

"We verkopen via meerdere kanalen, dus het was voor ons belangrijk om klanten via alle kanalen te bereiken. Advertenties met informatie over de winkelvoorraad zijn ideaal om onze klanten relevante productinformatie te bieden wanneer ze online zoeken."
- Rahel Götz, Team Lead voor Online Performance Marketing bij SportScheck

Nadat gebruikers op een van de advertenties met informatie over de winkelvoorraad van SportScheck hebben geklikt, worden ze naar een door Google gehoste winkelpagina geleid die dienstdoet als digitale etalage. Vanuit de etalage kunnen gebruikers het beschikbare assortiment van winkels in de buurt bekijken, prijzen vergelijken, openingstijden controleren, routebeschrijvingen opzoeken en de winkel rechtstreeks bellen. Wanneer ze klaar zijn om tot een aankoop over te gaan, kunnen kanten hun transacties voltooien in de online winkel van SportScheck of in de lokale winkel. Ze kunnen ook kiezen voor de optie 'Online kopen, ophalen in de winkel'.

"We verkopen via meerdere kanalen, dus het was voor ons belangrijk om klanten via alle kanalen te bereiken," zegt Rahel Götz, Team Lead voor Online Performance Marketing bij SportScheck. "Advertenties met informatie over de winkelvoorraad zijn ideaal om onze klanten relevante productinformatie te bieden wanneer ze online zoeken."

De online-naar-offline-impact van advertenties met informatie over de winkelvoorraad meten

Nadat de advertentiecampagnes met informatie over de winkelvoorraad waren gestart, gebruikte SportScheck [conversies via winkelbezoeken] (https://support.google.com/adwords/answer/6100636?hl=en) om te zien in hoeverre de nieuwe advertenties klanten naar lokale winkels trokken. Conversies via winkelbezoeken geeft aan hoeveel Google-gebruikers hebben geklikt op de zoekadvertentie van een bedrijf en vervolgens een lokale winkel hebben bezocht. Dit gaf het merk een duidelijker beeld van de rol die online middelen spelen in het volledige aankooptraject van klanten.

SportScheck gebruikte daarnaast [Google Analytics] (https://www.google.com/analytics/) om belangrijke statistische gegevens voor de winkelpagina bij te houden, zoals het aantal bezoekers per apparaat, hoeveel mensen de click-to-call-knoppen hadden gebruikt en hoeveel mensen een routebeschrijving naar de winkel hadden opgezocht. Aan de hand van deze inzichten kan het merk de campagnes voortdurend optimaliseren en zo het aantal winkelbezoeken en de resulterende offline verkopen verhogen.

SportScheck scoort met twee keer zoveel winkelbezoeken en opbrengst

Slechts zeven weken na de introductie was het aantal winkelbezoeken bij SportScheck al toegenomen met 108%. De offline opbrengst afkomstig van verkeer dat werd gegenereerd door advertenties met informatie over de winkelvoorraad was meer dan verdubbeld. Door conversies via winkelbezoeken te gebruiken, ontdekte het merk ook dat [online middelen bijzonder effectief kunnen zijn om tastbare, offline resultaten te bereiken] (https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-resources/omnichannel/gravis-drives-in-store-visits-with-local-inventory-ads/).

De online en offline etalages van SportScheck zijn nu niet langer gescheiden. "De advertenties met informatie over de winkelvoorraad hebben het offline verkeer sterk gestimuleerd. Daarnaast hebben ze ons team locatiespecifieke prestatiegegevens opgeleverd voor onze online campagnes. Zo zijn onze online en offline middelen samengekomen en hebben we ons imago als groeiende winkel die via meerdere kanalen verkoopt weten te versterken," concludeert Götz.